Friday, February 8, 2013

Perginya tak kan kembali lagi

Hari yg ke 68
Seperti tak percaya
How I wish that it was never happend
Mcm olok2 je
But the fact is, abah dah tiada. Abah dah kembali menemui PenciptaNya
Kosong...sedih..pilu.. pahit....tak dapat digambarkan dgn kate2.
kadangkala bile keseorangan, aku akan teringat pada die.
Especially, bile nk balik kg. when it about 1-2 km before reach umah abah...makin kuat ingatan pada die. aku macam nak patah balik...sbb aku tahu, i will never see him again.

Untuk type entry ni...aku memerlukan mase. untuk mengumpul kekuatan mengenang kembali hari2 terakhir bersama abah. Betol...org nampak aku kuat...aku x nangis. Aku masih bole bercerita pasal abah dgn kawan2 w'pun masa tu abah baru pergi 3-4 hari. tp dalam hati,,,xde sape yg tahu.(may be en, suami tahu). mungkin aku x nk org kesian pd aku. sbb bile org kesian pd aku..aku akan seday.

Raya 2010. Raya puasa terakhir bersama abah di kg 

For those yg follow my blog, they know that my father was admitted to hospital in 2011. http://ceritaciklida.blogspot.com/2011_09_01_archive.html. He was warded in ICU ward for nearly 1 week. but alhamdulillah, he recover and gain some weight. bole bwk motor and kembali sihat. So bile kali ni abah admitted hospital lg..we dont really worried. because we seen him in worst condition before. but itu janji Allah. Siapa kite nak menghalangnya...Doa kami..anak2 abah semoga abah tenang disana. semoga abah ditempatkan bersama2 org yg beriman dan mendapat rahmat and syafaat dr Rasullullah. Aku cube menulis sebaik mungkin perjalanan akhir abah.

29 November 2012 (khamis)

Abg Wah (abg aku yg duduk kat kg, die cikgu) call ucop (adik paling bongsu yg duduk dgn aku) tye die free tak hari ni. sbb die nak suruh ucop balik kg and amik abah then hantar g hospital sg buloh. tp hari tu ucop ade clas. so abg wah decide nak htr abah, and mak ikot sekali. mlm tu mak call abg wah, bgtau abah sakit2 perut. actually abah dah sakit perot dr hari sblm tu...tp mlm tu, it getting worst and abah tak bole nak tahan.

abah spai hospital kol 12 tghari, terus pegi emergency. that time ucop and abg sani (abg aku yg duk bukit naga, yg jaga yayan) dah spai hospital gak. kebetulan plak hari tu doc ade 2 org je. so faham2 la...spai ptg baru dapat rawatan. sian abah..sbb tak larat , abah baring atas simen. mak jumpa nurse mtk cepat...tp org ramai kan... after work, aku nk husband pegi hospital. time tu abah dah dalam bilik kat emergency area tu. aku n husband masuk tgk abah. time tu abah nampak mcm kesakitan. tak lama pun bole tgk. masuk pun x bole ramai. tak lame lepas tu, mail (abg atas aku) n kakyg (our eldest sister) with family sampai.  diorg plak take turn jpa abah. anak kakyg semua ade except kakak. kakak dah otw ke trgn sbb weekend tu die konvo. abah asyik tye pasal kakak pd anak2 kak yg. dah nk dekat 12 mlm...we decide nak balik.before that aku n husband tgk abah sekali lg.

then we decided, ucop has to stay overnight, tgu sampai abah di transfer to ward. otw ke kereta...kitorg dgr annoucement asking keluarga en.husin utk ke emergency. masing2 berdebar time tu. so we all patah balik ke emergency. rupenya doc pakar datang. die nak tahu history pasal sakit abah. then after discussion, that doc pakar said, she suspected that abah is having appendics. kemungkinan esok kena operate.

30 November 2012 (friday)

Mak balik umah aku. pagi my husband hantar mak ke umah abg sani. aku plak pegi mercu sekejap, inform secretary nak amik CL. then aku staright pegi seremban, amik dokumen n settle keje sikit. dlm kol 12 balik kl and sent my opismate to opis. aku terus g hospital sg buloh nk melawat abah. byk kali call ucop tp tak angkat2 pun. tak tahu nape aku bole terlintas nak amik CL..sebelom ni, aku x penah amik CL. biasenye after work baru aku g hospital.

Aku sampai hospital dlm kol 2. aku call ward bgtau nak naik jpa abah (mase melawat dah abih so kena mtk permission). then they said, x bole sbb dah ade org tgu kat ward. aku pelik dah sbb setahu aku...xde sape yg kat spital. then aku call mail tye whether die ade kat ward ke.die ckp xde. jap lg guard tu panggil, suh naik ward. rupenya salah inform dah

so aku pegi ward.Abah nampak better than mlm smlm. so aku tye doc, what is next?nak kena operate ke? The answered was suprised me. diorg tgh tgu OT and supply of blood, for preparation if lets say operations nnti ade complication. so aku tye..ade call sesape x to inform nk operate. doc tu jawap...x pun sbb abah sedar and so die sign sendiri je.bole mcm tu ek..so aku mlas nak complaint. then the doc mention that the appendics mcm dah burst. its worried me..then aku tye one of the nurse on the risiko of operation. its suprised her as aku bg tau, none of the doctor brief pasal tu. so she called one of the doc to brief pasal operation. based on my understanding, appendics operations risk is low, but due to usia abah and condition of his health, the risk is there. thats why diorg prepare darah bagai. the risk is bleeding and infection, but they already prepared with the blood and ubat. .time tu abah tye byk kali, bile mak nak spai. mak plak time tu tgh stuck in traffic jammed. then aku teman abah spai ke OT,just before abah spai kat OT, nuar (adik aku yg dok kg) and Imah (kakak aku yg dok puncak alam) spai. so diorg sempat la jumpa abah b4 operations.  Abah masuk OT dlm kol 4 lebey n operations settle dlm kol 7. sepanjang tgu abah...aku doa semoga evertyhing goes smoothly. Then kitorg htr abah masuk ward.time tu abah looks ok. bole duduk. cume mmg byk kali abah ckap nak blk umh. aku sempat pesan kat abah, jgn minum 100 plus. doc baru bg minum air kosong je. x lame lps tu husband aku spai with yayan.

Mlm tu, aku x ingat kol brp kitorg balik umah.

1 December 2012 (Saturday)

Pg tu kitorg satu family pegi "family day" uem. nothing interesting pun. dalam kol 12 kitorg gerak g spital. spai kat spital, abg sani n family ade. sembang kejap, n minum...aku pegi tgk abah n mak.  mak ckp abah byk kali ajak balik umah. siap nak naek bas lagi. abah nampak ok time tu. not really sihat tp xde la nampak sakit.

dlm kol 4 lebey...kitorg g hukm visit my besties. die baru bersalin. mak plak teman abah kat spital spai mlm. after visit kat hukm, aku and husband straight balik shah alam. otw husband tye whether nak g spital amik mak tak...aku plak ckp x tau..end up kitorg balik je umah. actually aku ade call ucop, sbb nak tye..sape nak amik mak. kalo x de sesape...aku nak g amik..tp ucop x angkat plak. mmg biasenya, bile abah masuk ward...mak teman hari siang, mlm plak ucop or nuar yg jaga.

so mlm tu, dlm kol 9 nuar dtg nk ganti mak. boboy (my sister yg ddk bukit sentosa) dtg melawat abah and nak fetch mak. mlm tu nuar n boboy ckp abah dah start muntah. color hitam tp xde bau ape2. bile boboy tye nurse, die ckp tu kahak.

kol 12 mlm, ucop dtg utk gantikan nuar. so ucop ade kat spital sepanjang mlm teman kan abah

2 December 2012 (sunday)

Dalam kol 6 lebey aku dah bgn. solat subuh and dah start kat dapur nak buat breakfast. dlm mind dah pk nak buat breakfast and ajak husband g spital melawat abah. dlm kol 7.45 aku dgr bunyik hp, x sempat angkat. tengok no x kenal. so aku call, die ckp hospital sg buloh. aku dah berdebar, but masih berpikiran positif. then pegi dapur kejap, dgr bunyik hp tp x sempat angkat lg. nombor sama. then aku suh husband call ucop. then husband call ucop..muke die dah berubah, bile aku tye kenapa die diam n bg handphone kat aku. aku masih ingat ayat ucop "abah dah x de". saat tu...x dapat nak gambarkan perasaan. x tau same ade nak nangis atau ape. if i remember correctly, aku masih mampu tye ucop abah mennggal bile. sape ade kat sane and sape yg die dah inform. bile aku letak hp...husband peluk n ckp...bykkan bersabar.only then aku nangis. lps husband aku call abg long, die suh aku call kak long. aku tye kenapa..die ckp tye abg long mcm mane. sbb die dgr bunyik tepon jatuh and kak long menjerit name abg long. he is worried about abg long. kak long ckp, abg long mmg panic. so die tak bole nk terus g spital. kena tgu abg long calm down. aku rase mcm dalam drama plak :-)

then, aku suh husband call kak yg, abg long, imah, boboy, to inform pasal tu. aku mule2 mmg x bole nak cakap. tp aku kuatkan semangat, aku call pak lang and along. then nuar tepon, tye betol ke abah dah meninggal...ape punye soalan la....

aku cepat2 kemas brg n baju2. sbb mmg tahu lepas g spital akan straight balik kg. sepanjang perjalanan ke spital aku diam je. mcm dalm movie..aku bole nampak kenangan dgn abah....kejap aku menitiskan air mata, husband x lepaskan tangan aku. die suh sabar.

Spai kat spital, kitorg carik tempat simpan jenazah. sampai kat bilik tu, ade mak, abg sani, boboy, imah and anak2 sedara yg lain. mak tenang je. bole bercakap mcm biase. aku bg yayan pd azeem (anak abg sani). aku sempat bace yasin utk abah. sejurus lepas tu, diorg dah suh sedia nak bwk jenazah balik kg. van jenazah dr kg dah spai. dlm kol 10 lebey dah gerak blk kg.

Van jenazah tu laju gile. mmg tak sempat nak kejar. mase aku spai kg...jenazah abah dah di baringkan kat ruang tamu. kwn2 mak n abah dah ramai kat umah. masing2 bace yasin. aku bg yayan kat sape tah, then aku duduk dkt jenazah abah n bace yasin.

dlm kol 12, diorg dah prepare nak mandikan abah. dok bincang2 nk mandikan kat mana. sbb tempat kena tertutup, air kena mengalir. tibe2 abg wah ckp...kite tak yah mandikan abah dalam bekas mandi jenazah. abah ade ramai anak lelaki, menantu lelaki n cucu lelaki. so diorg ni akan belunjur untuk ampu jenazah abah. then akan ade plak yg jirus air. so setuju n decide nak mandikan kat tpt halaman umah. jd crk cadar n selimut utk tutup keliling supaya dpt melindungi jenazah.

Lepas siap mandi...ucop and abg sani yg balut jenazah. lepas tu semayang zohor and terus semayangkan jenazah. aku sempat cium abah buat kali terakhir. n i realised that would be the last time i can see abah, ramai org yg melawat abah.. ramai yg aku xkenal. jenazah abah di bawak ketanah perkuburan. kitorg tak tgu pun kak yg (kat ganu, konvo kakak), along (dr kemaman, keje kat sane) and abg nurul (keje kat sabah) yg otw. aku follow spai ke kubur. aku smpai je kat kubur, diorg dah kambuskan tanah. sekejap je sgt proses tu. aku duduk dekat kubur mase talkin dibacekan. habis semua,,kitorg balik umah. tak sampai setengah jam...hujan turun selebat2 nye. ALhamdulillah, Allah mempermudahkan urusan kami semua. Semoga Allah mencucuri rahmat keatas Abah, dan abah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.

macam mane la agaknye tahun ni raya...tanpa abah. pasti x same.
Abah saya, walaupun x kaya..tp sentiasa cube y terbaik untuk memberi kami makan
abah, wpun x sekolah tinggi, tp sentiasa cube yg terbaik untuk menyekolahkan kami, 12 org adik beradik. die tahu pentingnya ilmu. w'pun kena golok gadai menjual tanah, die buat utk sekolahkan kami.
abah w'pun x de kereta...akan cube sewa kereta asalkan dpat menghantar kami mendaftar ke asrama.
abah x pandai nak tunjuk kasih sayang,,,tp tak penah kami balik tangan kosong.
aku x penah ckp sayangkan abah.. tp aku tahu...abah pasti faham kami anak2 sentiasa akan sayangkan die. x kan ade lg percutian bersama abah. x kan ade lg balik kg...then bawak abah pegi sg besar or tg malim. x kan ade lg abah yg pagi2 belikan nasik lemak. x kan ade lg abah yg bln posa belikan kami murtabak pisang.
Abah, tenang la kau disana. InsyaAllah, kite semua akan berjumpa disana,



3 comments:

  1. Tabah ye lida... Nanges saya baca ni.. Semoga roh abah awak dicucuri rahmat.. Amin

    ReplyDelete
  2. ermm sedih nye i baca... tabahkan hati ye beb... semoga roh beliau sentiasa tenang disana...

    ReplyDelete